Kalendarz F1 2026

2025-09-11
Kalendarz F1 2026

Sezon 2026 Formuły 1 zapowiada się jako jeden z najbardziej rewolucyjnych w historii królowej motorsportu. Kalendarz obejmuje 24 Grand Prix rozłożone między 6 marca a 6 grudnia, wprowadzając nowe regulacje techniczne, zrównoważone paliwa oraz debiut nowych zespołów i producentów silników.

Sezon 2026 rozpocznie nową erę F1 z fundamentalnymi zmianami w konstrukcji bolidów, systemach napędowych oraz strukturze stawki. Po raz pierwszy od 2016 roku grid powiększy się do jedenastu zespołów, a iconic marki jak Audi, Cadillac i Ford dołączą do najwyższej klasy motorsportu.                                                                                                                                                                                            


RundaDataGrand PrixTorKraj
16-8 marcaGrand Prix AustraliiAlbert Park CircuitAustralia
213-15 marcaGrand Prix ChinShanghai International CircuitChiny
327-29 marcaGrand Prix JaponiiSuzuka CircuitJaponia
410-12 kwietniaGrand Prix BahrajnuBahrain International CircuitBahrajn
517-19 kwietniaGrand Prix Arabii SaudyjskiejJeddah Corniche CircuitArabia Saudyjska
61-3 majaGrand Prix MiamiMiami International AutodromeUSA
722-24 majaGrand Prix KanadyCircuit Gilles VilleneuveKanada
85-7 czerwcaGrand Prix MonakoCircuit de MonacoMonako
912-14 czerwcaGrand Prix HiszpaniiCircuit de Barcelona-CatalunyaHiszpania
1026-28 czerwcaGrand Prix AustriiRed Bull RingAustria
113-5 lipcaGrand Prix Wielkiej BrytaniiSilverstone CircuitWielka Brytania
1217-19 lipcaGrand Prix BelgiiSpa-FrancorchampsBelgia
1324-26 lipcaGrand Prix WęgierHungaroringWęgry
1421-23 sierpniaGrand Prix HolandiiZandvoort CircuitHolandia
154-6 wrześniaGrand Prix WłochAutodromo Nazionale MonzaWłochy
1611-13 wrześniaGrand Prix HiszpaniiMadring CircuitHiszpania
1725-27 wrześniaGrand Prix AzerbejdżanuBaku City CircuitAzerbejdżan
189-11 październikaGrand Prix SingapuruMarina Bay Street CircuitSingapur
1923-25 październikaGrand Prix USACircuit of The AmericasUSA
2030 października - 1 listopadaGrand Prix MeksykuAutódromo Hermanos RodríguezMeksyk
216-8 listopadaGrand Prix BrazyliiAutódromo José Carlos PaceBrazylia
2219-21 listopadaGrand Prix Las VegasLas Vegas Strip CircuitUSA
2327-29 listopadaGrand Prix KataruLosail International CircuitKatar
244-6 grudniaGrand Prix Abu DhabiYas Marina CircuitZjednoczone Emiraty Arabskie

Kluczowe zmiany w kalendarzu 2026

Największą nowością jest debiut toru Madring w Madrycie jako drugiego hiszpańskiego Grand Prix w sezonie. Nowy tor łączący elementy uliczne z sekcjami purpose-built ma zastąpić tradycyjny wyścig w Barcelonie, która jednak pozostaje na kalendarzu na ostatni rok swojego kontraktu.

Holandia pożegna się z kalendarzem F1 po sezonie 2026, gdy Zandvoort po raz ostatni zagości królową motorsportu. Circuit Park Zandvoort, który powrócił do kalendarza w 2021 po 36-letniej przerwie, zakończy swoją przygodę z formatem Sprint, co będzie pierwszym użyciem tej formuły na holenderskim torze.

Znaczące przesunięcia dat mają na celu poprawę geograficznego przepływu wyścigów i zmniejszenie śladu węglowego. Grand Prix Kanady przenosi się z czerwca na maj, bezpośrednio po Miami, umożliwiając transport sprzętu bezpośrednio między tymi lokalizacjami.

Główne modyfikacje kalendarza:

  • Nowy tor: Madring Circuit w Madrycie jako drugi hiszpański Grand Prix

  • Ostatni wyścig: Zandvoort zakończy swoją obecność po 2026 roku

  • Przesunięcia dat: Kanada w maju, Monaco w czerwcu dla lepszego flow

  • Koniec Imoli: Emilia Romagna Grand Prix schodzi z kalendarza

Rewolucja techniczna 2026

Nowe regulacje techniczne wprowadzają fundamentalne zmiany w filozofii konstruowania bolidów F1. Jednostki napędowe będą używać w 100% zrównoważonych paliw, przy jednoczesnym zwiększeniu udziału energii elektrycznej do 50% całkowitej mocy.

MGU-H zostanie usunięty, a moc MGU-K wzrośnie z 160 do 470 KM, podczas gdy moc silnika spalinowego spadnie z 850 do 540 KM. Całkowita moc pozostanie na poziomie ponad 1000 KM, ale źródła tej mocy ulegną dramatycznej zmianie.

Aerodynamika aktywna pojawi się po raz pierwszy w nowoczesnej F1, umożliwiając bolidom automatyczne dostosowywanie konfiguracji skrzydeł do warunków toru. Bolidy będą lżejsze o 32 kg i bardziej zwarte dzięki zmniejszeniu rozstawu osi i szerokości.

Nowi producenci i zespoły

Audi oficjalnie wkracza do F1 jako producent silników i zespół fabryczny, przejmując szwajcarską strukturę Sauber. Niemiecka marka powraca do najwyższej klasy motorsportu po dekadach nieobecności, stawiając na własną jednostkę napędową.

Cadillac debiutuje jako jedenasty zespół, korzystając z silników Ferrari i oznaczając pierwszy przypadek rozszerzenia grida od 2016 roku. Amerykańska marka General Motors wnosi nową perspektywę i kapitał do F1.

Ford powraca po 22 latach nieobecności jako partner Red Bull Powertrains, dostarczając silniki dla Red Bull Racing i Racing Bulls. Współpraca ta reaktywuje historyczne zaangażowanie amerykańskiego giganta w królowej motorsportu.

Szczegóły wybranych Grand Prix

Grand Prix Australii - Otwarcie sezonu

Melbourne po raz kolejny zagości otwarcie sezonu 6-8 marca, tydzień wcześniej niż w 2025. Albert Park Circuit będzie pierwszym testem nowych regulacji w warunkach wyścigowych, oferując zespołom mniej czasu na przygotowania nowych maszyn.

Rekordowa frekwencja ponad 465,000 widzów w 2025 roku pokazuje rosnącą popularność F1 w Australii. Tor miejski przez Albert Park pozostaje jednym z najbardziej malowniczych na kalendarzu.

Grand Prix Chin - Pierwszy Sprint sezonu

Shanghai International Circuit będzie gospodarzem pierwszego Sprintu w 2026 roku podczas weekendu 13-15 marca. Chiński tor z charakterystyczną konfiguracją przypominającą symbol "shang" oferuje jedną z najdłuższych prostych na kalendarzu.

Grand Prix Kanady - Nowa data w maju

Circuit Gilles Villeneuve przenosi się na 22-24 maja, po raz pierwszy w historii goszcząc wyścig w tym miesiącu. Przesunięcie bezpośrednio po Miami pozwala na efektywniejszy transport i zmniejszenie emisji CO2.

Kultowy tor na wyspie Notre-Dame w Montrealu słynie z nieprzewidywalności i spektakularnych akcji wyprzedzania, szczególnie w chicane na końcu długiej prostej.

Grand Prix Monako - Czerwcowy powrót

Księstwo Monako będzie gościć F1 w czerwcu po raz pierwszy od lat, rozpoczynając europejską część sezonu 5-7 czerwca. Przedłużenie kontraktu do 2031 roku gwarantuje obecność najsłynniejszego toru ulicznego w kalendarzu.

Monaco pozostaje unikalnym wyzwaniem z najwolniejszymi prędkościami i najmniejszą liczbą wyprzedzeń, ale zachowuje swój prestigiowy status jako "klejnot w koronie F1".

Grand Prix Madrytu - Historyczny debiut

Madring Circuit w Madrycie zadebiutuje 11-13 września jako szesnasta runda sezonu. Nowy tor łączący sekcje uliczne z elementami stacjonarnymi powstaje w rekordowym tempie, z budową rozpoczętą w 2025 roku.

Hiszpania po raz pierwszy będzie gościć dwa Grand Prix w jednym sezonie, z Barceloną w czerwcu i Madrytem we wrześniu, zamykając europejską część kalendarza.

Grand Prix Holandii - Pożegnalne święto

Zandvoort 21-23 sierpnia po raz ostatni zagości F1 w emocjonalnym pożegnaniu z kalendarzem. Circuit Park Zandvoort wprowadzi format Sprint po raz pierwszy w swojej nowoczesnej historii, dodając dodatkowe emocje do ostatniego tańca.

Powrót Holandii w 2021 roku po 36 latach przerwy był jednym z największych sukcesów marketingowych F1, napędzany popularnością Maxa Verstappena.

Europejska część sezonu

Skonsolidowana europejska część trwa od czerwca do września, umożliwiając zespołom transport sprzętu ciężarówkami między większością wyścigów. Ta organizacja znacznie redukuje koszty logistyczne i emisje CO2.

Tradycyjne tory jak Silverstone, Spa-Francorchamps i Monza zachowują swoje kultowe daty, podczas gdy przerwa letnia zostaje skrócona do trzech tygodni między Węgrami a Holandią.

Finał sezonu - Potrójne zakończenie

Ostatnie trzy Grand Prix tworzą intensywny finał z Las Vegas (19-21 listopada), Katarem (27-29 listopada) i Abu Dhabi (4-6 grudnia) na koniec. Las Vegas pozostaje jedynym wyścigiem sobotnim w sezonie.

Abu Dhabi po raz kolejny zamknie sezon 6 grudnia, oferując spektakularne tło do potencjalnych rozstrzygnięć mistrzowskich pod sztucznym oświetleniem Yas Marina Circuit.

Czapki Ferrari

Kolekcja czapek Ferrari celebruje legendarną włoską markę wkraczającą w nową erę technologiczną z Hamiltonem i Leclerciem.

Wyzwania organizacyjne

Koordinacja 24 wyścigów na pięciu kontynentach wymaga precyzyjnego planowania logistycznego. FIA i Formula 1 Management skupiają się na optymalizacji tras transportowych i redukcji emisji CO2 zgodnie z celem osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku.

Trzy testy przedsezonowe - prywatny w Barcelonie (26-30 stycznia) oraz dwa publiczne w Bahrajnie (11-13 i 18-20 lutego) - dają zespołom więcej czasu na przygotowanie do rewolucyjnych zmian technicznych.

Kalendarz 2026 reprezentuje nową erę Formuły 1, łącząc technologiczne innowacje z globalnym zasięgiem i rosnącą popularnością sportu. Kombinacja nowych zespołów, torów i regulacji obiecuje najbardziej ekscytujący sezon w nowoczesnej historii F1.

 

pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel